Wat is jouw standpunt?

door / woensdag, 02 oktober 2013 / Gepubliceerd inLees
leer presenteren inspiratie

Onze dochter krijgt de opdracht voor een presentatie in het Engels over een maatschappelijk thema. Presenteren vindt ze leuk en een onderwerp is snel gevonden. Toch verloopt dit keer de voorbereiding stroef.

 

handen uit de zakken presenterenKeuzes maken
Ik vraag wat er aan de hand is en wat blijkt? Als haar verhaal  tot de vijf beste presentaties van de klas behoort, komt er een vervolg, namelijk het meedoen aan de ‘speaking contest’ een week later. Ze wil wel een hoog cijfer, maar heeft geen zin in de wedstrijd. Onze dochter hinkt op twee gedachtes en dat werkt niet. We spreken met haar af dat ze die ‘speaking contest’ parkeert en gaat voor een goed cijfer. Daar is ze gemotiveerd voor. Met plezier en gericht gaat ze aan de slag. Het helpt als je keuzes maakt, waarmee je een duidelijk standpunt inneemt.

Voorbereiding
Als je een presentatie voorbereidt, ontkom je er niet aan stil te staan bij wat jijzelf van het onderwerp vindt, waarom jij hierover wilt vertellen en wat je met je verhaal wilt bereiken. Dus aan het brainstormen en opbouwen van een presentatie gaat een denkproces vooraf. Als je vragen als: Waar sta ik voor, hoe belangrijk vind ik dit onderwerp en waarom maak ik hierin bepaalde keuzes, niet stelt, ontbreekt een duidelijke inhoudelijke onderbouwing van je speech. Hoe meer je zelf je standpunt doorgrondt, des te overtuigender ben je in je presentatie.
Je publiek ziet, hoort en voelt dan de mate van jouw betrokkenheid met het onderwerp.

Sta(nd)punt
Heb jij weleens stil gestaan, waar jij als spreker staat als je de essentiële punten uit je presentatie bespreekt met je publiek? Ben je dan aan het lopen, sta je opzij of ben je vooral gericht op de visuele presentatie, waar de belangrijkste punten zichtbaar zijn? Bedenk dat je een krachtig standpunt inneemt als je letterlijk er voor gaat staan. Een positie inneemt in het midden voor je publiek, met het gewicht op je beide voeten, geaard en rechtop. Je maakt oogcontact met het publiek en spreekt dan uit waar je voor wilt gaan of welke actie je van je luisteraars verwacht. Dat komt binnen bij je publiek.

Heldere keuzes
Naast het hierboven besproken inhoudelijke en letterlijke standpunt, kun je ook nog spreken van een intentioneel standpunt. Dit doet zich voor in de situatie van onze dochter.
Haar betoog, enthousiasme en uitstraling zijn  overtuigend, waarmee ze tot de beste vijf behoort. De docent geeft wel aan dat haar gebruik van het Engels beter kan. Dit versterkt haar twijfel aan deelname. Uiteindelijk besluit ze om extra advies te vragen en mee te doen. Het is pittig en in een week vol met toetsen heeft ze andere prioriteiten. Ze neemt nog een besluit: ik doe mijn best en ga vooral genieten van een volle zaal en al die aandacht. Dit is een andere drijfveer dan ‘Ik wil winnen’. Ze kiest voor een intentie die haar rust geeft, die op dat moment bij haar past. Deze keuze geeft haar stevigheid, waardoor haar presentatie ook voor het publiek een plezier is om te zien en om naar te luisteren.

Onze dochter staat vol overtuiging op het podium en stralend in het midden voor de zaal. Wat een power! Ik begrijp de keuze van haar docent, ze mocht niet ontbreken.

rosita schrijft presentatie coachConclusie:
Sta in je voorbereiding van je presentatie stil bij je inhoudelijke en intentionele standpunt. Let tijdens het presenteren er ook op waar je staat als je belangrijke zaken bespreekt.

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

Geef een reactie

TOP