Ons mors ons tyd

door / zaterdag, 30 maart 2013 / Gepubliceerd inLees
leer presenteren inspiratie

Kom ons gaan…ons mors ons tyd” werd Stef Bos toegefluisterd door zijn kompaan toen het gezelschap waarin zij verkeerden niet bijzonder boeiend was. Dit inspireerde Bos tot een lied. Recentelijk hoorde ik vele presentaties aan die 3 tot maximaal 5 minuten mochten duren. Ik had niet de behoefte weg te lopen, maar het lukte menigeen niet de kernboodschap in zo’n korte tijd voor het voetlicht te brengen.

kort presenterenAchterflap boek
Het is een hele opgave om in een paar minuten een compleet verhaal te vertellen, maar zie de korte presentatie als een uitnodiging naar je publiek om meer te weten te komen over jou, je standpunt en je verhaal of voorstel. Vergelijk het met de achterflap van een boek waar op een uitnodigende manier kort de inhoud van het boek wordt vermeld, zodanig dat je wordt geprikkeld het boek te kopen. Wat hoorde ik bij die korte pitches? Een lange inleiding, het zichzelf uitvoerig voorstellen om daarna tijd te verspillen door “… ons draai rond die punt waar ons eintlik moet wees”.

Voorbereiden
Ook een korte presentatie kost veel voorbereidingstijd. Je kunt veel vertellen over het onderwerp, maar kies voor één aspect, één proces of één boodschap en zorg dat je daarmee snel op de proppen komt. Formuleer voor jezelf een doelzin: Op het einde van mijn presentatie wil ik dat mijn publiek……doet/weet/afweegt/gemotiveerd is. En vraag je af: “Wat is de belangrijkste informatie die daar bij hoort? Met welk argument heb ik de meeste kans dat ik mijn publiek over de streep trek? Waarmee raak ik een gevoelige snaar?” Hoe specifieker je weet wat je wilt bereiken en hoe kernachtiger je dit kunt verwoorden, des te groter is de kans dat je je doel bereikt.

Heldere verhaallijn
Vertel wat je gaat bespreken en waarom. Vertel ook jouw rol of vanuit welke hoedanigheid je spreekt, zonder uit te weiden over wat je allemaal kunt of hebt gedaan. En vertel je publiek wat het voor hen kan betekenen. Benoem eerst de huidige situatie voor je vertelt hoe het anders zou kunnen. Onderbouw je visie met argumenten die je toehoorders aanspreken en verwerk,  indien de tijd het toelaat, een illustratief voorbeeld. Weet je dat er weerstanden leven, ga die dan niet uit de weg, maar benoem ze juist. Ook al noem je er maar één, daarmee laat je wel blijken dat je het publiek serieus neemt. Dit in tegenstelling tot een populair, (te) positief ‘verkooppraatje’.

Tijd
De klok tikt door en bij een korte presentatie gaat die tijd voor je gevoel heel snel. Los dit niet op door sneller te gaan spreken. Je publiek kan de informatie niet bijbenen en voldoende opnemen en onthouden. Test dus of de inhoud van je presentatie in de beschikbare tijd past. Ga je al bij het oefenen over de tijd, kijk dan waar je kunt schrappen zonder dat je de inhoud tekort doet. En dan: Ons mors ons tyd? Maar dit gaan nooit gebeur nie!

rosita schrijft presentatie coachConclusie:
Gebruik de beschikbare spreektijd doelgericht door de inhoud goed voor te bereiden.

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

Geef een reactie

TOP