Lees


... en laat je inspireren

Let op je stopwoorden

door / zondag, 28 april 2013 / Gepubliceerd inLees
leer presenteren inspiratie

In de training die ik binnen een bedrijf gaf, bleek het woord ‘eigenlijk’ een steeds terugkomend woord in de presentaties van de medewerkers te zijn. Je zou het bijna een bedrijfsstopwoord kunnen noemen. Eigenlijk behoort tot één van de stopwoorden waarmee je jouw presentatie inhoudelijk afzwakt.Dat effect hebben ook woorden als ‘even’, ‘kort’, ‘snel’, ‘een beetje’, ‘misschien’ en ‘proberen’, net als verkleinwoorden. Je kunt ze dan ook beter achterwege laten.

WoordenbrijAls je enthousiast bent over wat je vertelt en daarbij woorden gebruikt die je inhoud kracht bijzetten in plaats van afzwakken, maakt dat je verhaal geloofwaardiger. Richt je tot je publiek door de taal van je luisteraars te kiezen. Gebruik daarbij korte zinnen, actieve formuleringen en heldere verbindingswoorden, dan kunnen je toehoorders je prima volgen.

We zetten een aantal woordtips voor je op een rijtje.

1. Gebruik structuurwoorden
Neem je publiek op een heldere en logische manier mee in je verhaal door woorden te gebruiken die structuur aangeven. Voorbeelden hiervan zijn: om te beginnen…, ten eerste, ten tweede…, samengevat…, vervolgens…en tot slot…

2. Gebruik signaalwoorden
Door woorden te gebruiken als ‘let op, attentie en wat ik nu ga zeggen is cruciaal’, vraag je bij je publiek extra aandacht voor wat komen gaat en je geeft meteen aan dat het blijkbaar belangrijk is.

3. Positieve woorden
Je kunt beter vertellen wat je wilt, dan wat je niet wilt of wat er niet mag gebeuren. Dit geeft positieve energie en duidelijke richting aan je doel.

4. Specifiek taalgebruik
Noem het beestje bij zijn naam, waarmee je precies zegt wat je bedoelt. Gebruik concrete en duidelijke taal. Er is dan geen ruimte voor je publiek voor een eigen interpretatie. Dit voorkomt onduidelijkheid en misverstanden.

5. Formuleer helder
Zinnen worden korter en minder omslachtig als je de tegenwoordige tijd gebruikt. Deze actieve vorm is vaak persoonlijker. Spreektaal is toegankelijker en daarmee verklein je de afstand met je publiek. Geef je informatie zo kort als mogelijk en zo uitgebreid als noodzakelijk.

6. Retoriek
Met retoriek geef je je presentatie extra kleur, structuur en dynamiek. Door je argumenten meerdere malen in andere vormen te herhalen, wordt het belang ervan onderstreept en extra onder de aandacht gebracht.

7. Beeldende taal
Met woorden kun je beelden oproepen die de belevingswereld van je publiek raken. Dit kan door het gebruik van een metafoor, een vergelijking of een omschrijving van iets dat de luisteraars zich kunnen voorstellen. Hiermee maak je je presentatie concreet voor hen.

Deze tips samen zorgen er voor dat je een krachtige presentatie kunt neerzetten, die iedereen kan volgen.

rosita schrijft presentatie coachIn mijn boek ‘Interactief presenteren’ heb ik een hoofdstuk gewijd aan de juiste woorden kiezen.

“Mooie woorden zeggen pas wat wanneer er iets uit voortvloeit”

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

Geef een reactie

TOP