Kip met rijst

door / dinsdag, 30 juli 2013 / Gepubliceerd inLees
leer presenteren inspiratie

Tijdens één van mijn reizen maakte ik een tiendaagse trektocht door het binnenland van Suriname. Wandelingen en beklimmingen in een vochtige hitte. En je zou het vooraf niet bedenken, maar we aten tweemaal per dag warm, ’s middags en ’s avonds. Het hoofdbestanddeel van de maaltijd bestond uit kip met rijst. Meestal gecombineerd met kousenband. Eentonig? Niets was minder waar.

Schermafbeelding 2013-08-08 om 13.54.33Variatie
De kokkin was genoodzaakt vooraf inkopen te doen en kon dit hooguit aanvullen met wat plaatselijk aan eetbaars voor handen was. Haar kracht bleek variatie. Witte rijst, gele rijst, gebakken pittige rijst met ui, nasi, gekruide kip, kip op de BBQ, gekookte kip in groentesaus en dat in verschillende combinaties. De kip en rijst zagen er niet alleen anders uit, ook de geur en de smaak waren steeds wisselend. En wat te denken van ineens snijbonen in plaats van kousenband en een aanvulling met kleurrijk, vers fruit als sappige ananas, zoete mango of papaya.

Deze ervaring wees me op het feit dat je als trainer en docent vaak bij herhaling hetzelfde vertelt, moet vertellen. En dat je als luisteraar vaak meerdere keren hetzelfde moet horen voordat je het echt onthoudt. Niets vervelender dan steeds precies hetzelfde te moeten vertellen of aan te horen. Dus variatie, waarbij de kernboodschap (‘Kip met rijst’) hetzelfde blijft.

Neurolinguïstisch programmeren (NLP)
Een invalshoek die je kan inspireren om de inhoud van je presentatie gevarieerd te brengen is het neurolinguïstisch programmeren (NLP). NLP gaat ervan uit dat ieder persoon een ander zintuiglijk voorkeurssysteem heeft en maakt een onderscheid in zes systemen:

  • visueel (zien: ‘Zie je dat voor je?’ of ‘Zoals je kunt zien, is …’ of toon dia’s en voorwerpen);
  • auditief (horen: ‘Dat klinkt positief’ of ‘Zoals we allemaal hebben gehoord, is …’);
  • kinestetisch (voelen: ‘Hoe voelt dat?’);
  • digitaal (denken: ‘Als we ons verstand zouden gebruiken, dan …’ of geef denkopdrachten);
  • olfactorisch (reuk: ‘Dat ruikt als vroeger’ of ‘Het is als de geur van …’);
  • gustatorisch (smaak: ‘Dat is bitterzoet’ of ‘Voor hem is het wel zuur dat …’).

rosita presentatie culemborgZintuiglijk voorkeurssysteem
Belangrijk is dat je in je presentatie de verschillende systemen aanspreekt. Je presenteert automatisch vanuit je eigen voorkeurssysteem. Zorg daarom dat je weet wat je eigen voorkeurssysteem is. En ga op zoek naar woorden, uitdrukkingen en voorbeelden van de andere voorkeurssystemen, zodat je meer mensen aanspreekt. Immers het voorkeurssysteem van je publiek weet je niet.

Als ik tijdens de workshops en trainingen iets uitleg zie ik het vaak voor me of heb ik het zelf ervaren(visueel/kinestetisch). Tijdens mijn reis werden andere zintuigen geprikkeld, aspecten van geur en smaak. Dat leverde me een mooi voorbeeld op om eens vanuit een ander voorkeursysteem een verhaal te presenteren met dezelfde boodschap: varieer!

rosita schrijft presentatie coach

Conclusie:
Varieer bij het presenteren van je verhaal met zintuiglijke voorkeurssystemen (NLP), waardoor je meer mensen aanspreekt.

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

One Response to “Kip met rijst”

  1. Beste Rosita,
    Een paar weken geleden stuitte ik per ongeluk op je site. Je bent nu al een enorme inspiratiebron voor me. Dank! Ook van het artikel ‘Kip met rijst’ heb gesmuld. Blijf jij maar variëren, dan blijf ik stamgast.
    Met vriendelijke groet, Anouk

Geef een reactie

TOP