Kennis versus deskundigheid

door / zaterdag, 28 november 2015 / Gepubliceerd inLees
leer presenteren inspiratie

Een spreker wordt gevraagd vanwege zijn kennis en ervaring op een bepaald vakgebied. Dit is een belangrijke basis voor de presentatie, maar mag niet resulteren in een informatiemonoloog en opsomming van feiten.

kennis delen in presentatiesZo schrijft een deelneemster aan een van mijn trainingen:
“….. Als student komt het regelmatig voor dat je in de gelegenheid wordt gesteld om een presentatie bij te wonen van een expert op een interessant vakgebied. Het is dan zo vreselijk jammer als blijkt dat je veel minder hebt opgestoken dan je had gehoopt. De expert vergeet bijvoorbeeld dat het publiek niet bekend is met de basiskennis van zijn onderwerp….. Soms verdwijnen de grote lijnen onder hoeveelheden details. Dan wordt het lastig om zelf de essenties uit een gesproken tekst te destilleren….”

Kennis is niet de rode draad
Daarmee raakt zij de kern waar het in een presentatie om draait, het publiek wil meegenomen worden in het verhaal, wil informatie en geraakt worden. De valkuil waarin een spreker vaak stapt, is zijn verhaal vertellen. Ook al doet hij dit vol passie, voor de luisteraar is lang niet alles vanzelfsprekend. Door die bevlogenheid kan de spreker te veel informatie geven, waardoor de luisteraar de rode draad kwijt raakt en uiteindelijk niets van het betoog onthoudt. Het draait dus niet alleen om het hebben van kennis.

Deskundigheid is ‘vertalen’
De deskundigheid van een spreker zit in het ‘vertalen’ van het onderwerp, zijn kennis, naar het publiek. Deskundigheid is het inzicht in de wereld van de luisteraar. Deskundigheid betekent aansluiten bij de aanwezige kennis en ervaring van het publiek. Deskundigheid is inleven in hun behoeften, wensen en verwachtingen. Vanaf het moment dat een spreker zich verplaatst in een ander, zal zijn verhaal er inhoudelijk anders uitzien. Als de spreker die verbinding legt, ervaart de luisteraar herkenning. Daarmee krijgt niet alleen het publiek, maar ook de spreker de aandacht die hij verdient.

rosita schrijft presentatie coachConclusie:
Alleen door de vertaalslag naar het publiek te maken, wordt kennis overgedragen.

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

Geef een reactie

TOP