Presenteren is keuzes maken

door / donderdag, 19 januari 2017 / Gepubliceerd inLees
presenteren blog culemborg

Tijdens onze reis hadden we op verschillende plekken rondleidingen. Ik bewonder gidsen om hun bevlogenheid en kennis van zaken. Maar waarom heb ik na een tijdje altijd de neiging om weg te lopen en ga ik foto’s maken?

presenteren van een gidsEen spreker die alle ins en outs van een onderwerp tot in detail wil bespreken, stapt in de valkuil van overdaad schaadt. Dit zie je vaak bij presentaties waarin de spreker zijn publiek vooral wil informeren. Het gaat dan om pure kennisoverdracht. Een gids is daarvan een voorbeeld: uitgebreid vertellen over de achtergronden en de historie van een plaats of gebouw.

Minder vertellen
Om het volledige beeld te krijgen, is alles belangrijk en kan niets worden weggelaten. Door beperkte tijd wordt er in een hoog tempo veel informatie doorheen gejast, waardoor het publiek door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn standpunt is dat je beter minder kunt presenteren.
Dus je moet keuzes maken, wat niet eenvoudig is voor iemand met veel kennis van zaken.

Mensen willen alleen dat horen wat voor hen interessant is. En daar zit meteen ook de moeilijkheid, aangezien je van te voren niet altijd kunt weten wie er in je publiek zit. Of zoals een gids, spreekt in een toeristische setting. Hoe bepaal je dan wat je vertelt?

Vragen stellen
De opening van je verhaal kun je gebruiken als inventarisatie van de belangstelling en aanwezige kennis. Stel je publiek een aantal open vragen met betrekking tot je onderwerp. Zoals: Wie kent deze streek?, Wat denken jullie dat het belangrijkste kenmerk is van …? of Hoe staan jullie tegenover …?
Op basis van wat je publiek je vertelt en hoe ze dat doen, krijg je meer een beeld van wat hen interesseert. Je gaat hiermee de interactie met je publiek aan en dat geeft al meer betrokkenheid. Het heeft ook als voordeel dat ze jou sneller vragen gaan stellen.

Persoonlijke keuze
Waar je over spreekt, heeft in elk geval jouw belangstelling. Vraag je daarom van te voren af wat jij jouw toehoorders zeker wilt vertellen. Vertel bijvoorbeeld waardoor jouw passie is ontstaan of wat jij hebt meegemaakt ten aanzien van het onderwerp. Hiermee kun je ook je verhaal eindigen. “Tot slot wil ik jullie meegeven …….” en dan vertel je kort wat jij zo belangrijk, verrassend of fascinerend vindt aan dit onderwerp. Dat maakt jouw verhaal persoonlijk, herkenbaar en vooral bevlogen.

Levendig
De gids die mij afgelopen zomer bij de les hield, betrok de groep. Dat deed ze door haar oogcontact en vragen. Ze was levendig door haar gebaren, kleurde het verhaal door haar intonatie en wees op bijzondere details. Deze gids vertelde lang niet alles, maar de mensen in de groep gingen mee in haar verhaal. Daarna keken ze nog eens goed rond, wilden meer weten en stelden haar vragen. En we kregen alle gelegenheid foto’s te nemen.

rosita schrijft presentatie coachConclusie: Presenteren is niet alles willen vertellen, maar op een bevlogen manier slechts het topje van je kennis laten zien.
Dat maakt mensen nieuwsgierig en zij vragen om meer. 

Volg mij

Rosita Setz

Presentatietrainer at Rosita Setz
Sinds 1996 geeft Rosita trainingen in presentatievaardigheden in zowel de profit- als non-profit sector. Als specialist adviseert zij jou, zowel inhoudelijk als met de manier waarop je presenteert. Haar ambitie is professionals op een hoog presentatieniveau te brengen.
Volg mij

Latest posts by Rosita Setz (see all)

Geef een reactie

TOP